Zoekwoord analyse

Wil je goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten op een bepaald trefwoord, dan moet je jouw website optimaliseren op zoekwoorden. Door middel van een zoekwoord analyse, ook wel zoekwoordonderzoek genoemd, vind je de keywords die voor jou relevant kunnen zijn. Maak je gebruik van advertenties in zoekmachines? Dan kunnen de juiste zoekwoorden jouw inkomsten flink verhogen. Al met al is een keyword analyse een goede eerste stap wanneer je begint met zoekmachine optimalisatie of adverteren.

Hoe vind ik relevante keywords?

Op internet zijn diverse gratis of betaalde keyword tools te vinden die relevante long tail en short tail keywords weergeven. Ook geven deze vaak het zoekvolume weer en bij enkele kun je de concurrentie in de gaten te houden.

De diverse tools geven een boel gerelateerde zoektermen weer, maar beschikken niet over de creativiteit die jij wel hebt! Wanneer je bijvoorbeeld camera’s verkoopt, zijn specifieke camera accessoires, lenzen en fotografie workshops relevante aanknopingspunten. Zoektermen die jijzelf wel kunt bedenken, maar een keyword tool niet laat zien.

Zoekwoorden bepalen met Google

Ook via de zoekmachine van Google kun je inspiratie opdoen en zoekwoorden vinden. Typ jouw focus trefwoord in en kijk welke suggesties worden weergeven. Vervolgens kun je ook even ‘spieken’ bij de concurrenten die hoog in de zoekresultaten naar voren komen. Wellicht dat zij woorden gebruiken die betrekking hebben op jouw keyword en die jij over het hoofd hebt gezien. Als laatste is de zoekwoordplanner in jouw Google Adwords account een handig hulpmiddel. Deze keyword analyse tool geeft zoekwoord ideeën en laat zien hoe vaak op termen gezocht wordt.

Bekijk ons werk dat wij voor onze ambitieuze klanten doen.
Leer meer over onze aanpak en het gedreven team erachter.