Zoekwoord analyse

Zoekwoord analyse

Door middel van een zoekwoord analyse, ook wel zoekwoordonderzoek of zoekterm analyse genoemd, vind je de keywords die voor jou relevant kunnen zijn. Wil je goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten op een bepaald trefwoord, dan moet je jouw website optimaliseren op zoekwoorden.

Maak je gebruik van advertenties in zoekmachines? Dan kunnen de juiste zoekwoorden jouw inkomsten flink verhogen. Al met al is een keyword analyse een goede eerste stap wanneer je begint met zoekmachine optimalisatie of adverteren.

Hoe maak je een zoekwoordanalyse?

Op internet zijn diverse gratis of betaalde keyword tools te vinden. De zoekwoordplanner in Google Ads geeft bijvoorbeeld gratis suggesties op basis van de zoekwoorden die jij invoert. De data komt van Google zelf en is dus zeer betrouwbaar. Een andere gratis manier is om naar suggesties te kijken in de zoekresultaten van Google.

Verder zijn er veel betaalde diensten, zoals Ahrefs, SemRush en AnswerThePublic die sterke keyword tools hebben, waarin je bijvoorbeeld ook kan zien waar de concurrentie op te vinden is.

Met deze tools kan je net een bepaald keyword vinden waar jij niet vindbaar op bent, maar wel enorme potentie heeft. In de tools worden relevante long tail keywords en short tail keywords weergeven. Ook geven deze vaak het zoekvolume weer en hoe moeilijk het is om op een bepaald woord te ranken.

De diverse tools geven een boel gerelateerde zoektermen weer, maar beschikken niet over de creativiteit die jij wel hebt! Wanneer je bijvoorbeeld camera’s verkoopt, zijn specifieke camera accessoires, lenzen en fotografie workshops relevante aanknopingspunten. Relevante zoektermen die jijzelf wel kunt bedenken, maar een keyword tool niet altijd laat zien. Staar je dus niet volledig blind op de tools!

Wat is een goed zoekwoord?

Een goed zoekwoord is voor ieder type website en iedere niche weer anders. Daarom is het belangrijk om goed te begrijpen waar jouw doelgroep naar zoekt. Heb je net een nieuwe website? Dan is het verstandig om te kijken naar zoekwoorden met lage concurrentie. Een sterker domein kan zich richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume.

Idealiter vind je zoekwoorden die:

  • Relevant zijn voor jouw website.
  • Een hoog zoekvolume hebben.
  • Realistisch zijn om hoog op te ranken.

Zorg bij je zoekwoord analyse dus ook dat je goed kijkt naar de concurrentie in de top 10 resultaten van een bepaald zoekwoord. Zie je alleen maar zeer sterke domeinen in de top 10 staan? Dan is het misschien verstandiger om je op een zoekwoord met lagere concurrentie te richten.

Zoekwoorden bepalen met Google

Via de zoekmachine van Google kun je goed inspiratie opdoen en zoekwoorden analyseren. Typ jouw focus trefwoord in en kijk welke suggesties worden weergeven. Vervolgens kun je ook even ‘spieken’ bij de concurrenten die hoog in de zoekresultaten naar voren komen.

Wellicht dat zij woorden gebruiken die betrekking hebben op jouw keyword en die jij over het hoofd hebt gezien. Als laatste is de zoekwoordplanner in jouw Google Adwords account een handig hulpmiddel. Google heeft de meest accurate gegevens qua zoekvolume en je kan de zoektermen gebruiken voor zowel SEO pagina’s als betaalde Google Ads advertenties.

De Google keyword planner is volledig gratis en je hoeft er alleen een account voor aan te maken in Google Ads! Deze zoekwoord analyse tool geeft zoekwoord ideeën en laat zien hoe vaak op termen gezocht wordt.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?