Long tail

De long tail verwijst niet naar de lange staart van een dier of een bijzondere situatie die wellicht nog een staartje krijgt. Wél wordt de term, met betrekking tot SEO, gebruikt voor een zeer specifieke zoekopdracht. Long tail keywords bestaan uit drie of meer zoekwoorden, zoals ‘witte sneakers merk X’. De term is afgeleid van ‘the long tail theorie’ van Chris Anderson waarin alle minder populaire producten gezamenlijk meer omzet opleveren dan de meest populaire producten. De tegenhanger van de long tail is de short tail. Wil je goed scoren in zoekmachines? Dan is het combineren hiervan een must.

Voordelen van long tail zoekwoorden

Long tail keywords worden vaak ingetypt wanneer iemand de intentie heeft iets aan te schaffen. Als je een specifiek type wasmachine zoekt in Google, weet je wat je wilt en wil je deze waarschijnlijk ook kopen. Je bent geen oriënterende bezoeker meer, maar een waardevolle lead! Long tail marketing is dus zeer conversie verhogend. Een ander voordeel is dat de concurrentie op specifieke zoekwoorden vaak laag is. Dit zorgt ervoor dat de kosten per klik lager zijn én je een grotere kans hebt op een goed plekje in de zoekresultaten.

Relevante zoekwoorden kiezen voor zoekmachine optimalisatie

Vaak bevatten long tail keywords een kleur, vorm of prijs. Denk maar eens aan wat jij zelf intypt in zoekmachines als je bijvoorbeeld zoekt naar een horloge. Wellicht dat de resultaten moeten voldoen aan een horloge in jouw favoriete kleur. Met een keyword tool zoals de zoekwoordplanner in jouw Google Adwords account kun je zoekwoord suggesties vinden. Dit kan helpen om zo relevant mogelijke keywords te gebruiken in jouw teksten of advertenties. Maak je gebruik van Google Analytics? Dan kun je achterhalen met welke zoekopdracht mensen op jouw website zijn gekomen. Wellicht staan hier long tail keywords tussen die jouw SEO kunnen verbeteren én goed zijn voor conversie.