Short tail

‘Vakantie’, ‘dieren’ of ‘bloemen’. Deze brede termen bestaande uit één tot drie zoekwoorden worden ook wel short tail keywords genoemd. Door het algemene karakter is het zoekvolume erg hoog waardoor ook de concurrentie op deze keywords groot is.

Met short tail zoekwoorden alleen zul je niet heel hoog in de zoekresultaten komen. Door short tail en long tail keywords te combineren vis je niet in precies dezelfde vijver als jouw concurrenten en trek je meer relevante bezoekers aan.

Long tail marketing

Een zoekopdracht die bestaat uit meerdere zoekwoorden is vaak al een stuk minder algemeen. Zo zullen de zoektermen ‘witte bloemen voor bruiloft’ specifiekere resultaten opleveren dan de zoekterm ´bloemen´.

Deze long tail keywords hebben een minder groot zoekvolume, maar leveren meer conversie op. Iemand die een specifiek product als zoekopdracht invoert, is namelijk eerder geneigd om een aankoop te doen dan iemand die zich nog aan het oriënteren is en een short tail zoekwoord intypt.

Ook is de concurrentie op long tail zoekwoorden een stuk lager waardoor je meer kans hebt op een goede positie in de zoekresultaten. Eenmaal goed zichtbaar levert dit jou relevante clicks op die vaak resulteren in potentiële klanten.

De gouden combinatie voor zoekmachine optimalisatie

Short tail en long tail zoekwoorden combineren is dus een must binnen zoekmachine optimalisatie. Een goede balans tussen brede en specifieke keywords vinden kan best een lastige opgave zijn.

En welke zoekwoorden kun je nu het beste in jouw teksten verwerken? De zoekwoordplanner van Google kan een hulpmiddel zijn om short tail en long tail keywords te ontdekken.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?