Wat is een error 404?
Wanneer je op een link in de zoekresultaten klikt, word je verrast door een error 404 pagina. Een wit beeldscherm. Niet bepaald de pagina die je had verwacht. De tekst error 404 of 404 page not found (pagina niet gevonden) doet vermoeden dat er iets niet helemaal goed is gegaan.
Een 404-pagina is de meest voorkomende http foutmelding en wordt weergegeven indien een webpagina niet gevonden kan worden door de server. Een verkeerd ingetypte URL, defecte link, een verplaatste of een verwijderde pagina kunnen hiervan de oorzaak zijn.
Wat zijn de oorzaken van een error 404?
Een 404 foutcode kan verschillende oorzaken hebben. Wij hebben een lijst gemaakt van de meest voorkomende oorzaken.
- Een error 404 komt het meest voor als een webpagina verwijderd of verplaatst is. Als een webpagina een unieke link heeft en deze wordt ergens geplaatst, dan kan je via die link op de webpagina komen. Maar als de unieke link wordt gewijzigd, de webpagina wordt verwijderd of verplaatst. Dan klopt de oude link die ergens staat dus niet meer. Dan krijg je een 404 foutmelding. De server herkent de link waar jij op klikt niet meer.
- Een 404 error komt ook voor als je een pagina probeert te bezoeken die helemaal niet bestaat. Als je bijvoorbeeld een verkeerde URL intypt, controleer dus altijd of jouw URL’s geen spelfouten hebben. Natuurlijk kan het ook gebeuren dat de websitebezoeker een fout maakt, dit valt niet te voorkomen en komt gelukkig steeds minder voor.
- Een 404 error kan zich voordoen wanneer de server waar jouw website op draait niet werkt. Wij raden natuurlijk altijd aan om een betrouwbare server/hosting provider te nemen. Zo verklein je de kans op een storing, waardoor je een 404 foutmelding krijgt. Dit soort storingen zullen er jammer genoeg altijd blijven, daarom is het belangrijk om toch een aantrekkelijke 404 pagina te maken.
Waarom is een 404 foutmelding niet goed?
Een foutmelding is nooit goed, maar waarom is de error 404 het opsporen waard? Bij het zien van een code 404 pagina wordt de bezoeker ervan weerhouden om op de website te blijven. Een pagina die niet werkt is immers vervelend en wekt geen vertrouwen.
Potentiële klanten zijn dan snel misgelopen. Daarnaast hebben veel broken links een negatieve invloed op jouw positie in zoekmachines, wat jou er van kan weerhouden om hoger in Google te komen. Het opsporen en oplossen van een error 404 is dan ook zeker een aanrader.
Hoe kan je een 404 foutmelding opsporen?
Het vinden van 404 pagina’s kan op diverse manieren. Onder de pagina ‘crawlfouten’ in Google Search Console en met de redirect plug-in voor WordPress websites, kun je 404 errors inzien.
Daarnaast zijn er ook meerdere marketing tools die makkelijk kunnen zien wanneer er een 404 pagina op jouw website zit. Zo gebruiken wij Ahrefs op deze manier, krijgen wij een compleet overzicht van jouw website en waar de 404 pagina’s zitten. Dit kunnen we dan direct oplossen.
Een 404 pagina oplossen
Een aangepaste 404 pagina maken
Door een aangepaste error 404 pagina te maken, kun je ook in de toekomst voorkomen dat bezoekers tegen de muur lopen. Met een zoekfunctie, duidelijke vermelding van de fout en dezelfde lay-out als de website moedig je bezoekers al meer aan op jouw website te blijven.
Richtlijnen voor een optimale error 404 pagina
Om de gebruikerservaring zo goed mogelijk te optimaliseren, moet een error 404 pagina minimaal voldoen aan de volgende eisen:
- dezelfde lay-out als de website
- inclusief menu en link naar de homepage
- een zoekfunctie
- een duidelijke melding dat de pagina niet is gevonden
Het hebben van een optimale error 404 pagina is dus belangrijk. Het helpt de bezoeker de informatie te vinden die hij in eerste instantie zocht. Daarnaast biedt het extra informatie, waardoor de gebruiker niet direct de webpagina (en dus de website) verlaat. Een goede 404 pagina zorgt ervoor dat de gebruiker verder de website op gaat. Hieronder staan meer tips voor een goede 404 pagina:
- Plaats geen advertenties op jouw 404 pagina.
- Zorg ervoor dat gebruikers de 404 pagina kunnen rapporteren, door middel van een formulier of contact link.
- Laat de gebruiker duidelijk weten waarom de pagina niet is gevonden. Gebruik hierbij geen lastige of technische woorden. Iedereen moet het kunnen begrijpen, houd het luchtig en zet “sorry” neer.
- Zorg er altijd voor dat de gebruiker direct naar de home en de FAQ pagina kan. Een simpele en duidelijke link is genoeg. Een lijst met relevante links, waar vaak naar wordt gezocht is ook handig.
- Ondanks dat het maar een error 404 pagina is, geef deze toch een goede titel en een meta description.
- Zorg dat je deze pagina ook in Google Analytics meet, zo kan je in de gaten houden of er toevallig een sterke stijging is. Dan kan je zien waar die vandaan komt.
- Geef duidelijk weer waar de bezoeker het menu, home en andere belangrijke links kan vinden. De bezoeker is misschien niet bekend met jouw website en als deze onduidelijk is, kan dit de bezoeker afschrikken.
Een error 404 oplossen met een redirect
Een andere optie is om jouw bezoekers automatisch naar een werkende pagina te sturen door middel van een redirect. Eenmaal de oorzaak gevonden, kun je de error 404 fout oplossen door bijvoorbeeld bestaande pagina’s uit de sitemap niet meer te verwijderen.
Het oplossen van een link die fout, verwijderd of veranderd is met een redirect is handig en snel. Toch is het handig om de fout of de verkeerde link op te sporen en aan te passen. Het hebben van teveel redirects op jouw website is niet fijn voor de Google spider.
301 permanent redirect
Wanneer je een URL van naam verandert, moet je deze laten doorverwijzen naar de nieuwe URL. Dit gebeurt via een 301 permanent redirect. Dit gebeurt ook vaak bij het maken van een nieuwe website met een andere URL, waar de oude website URL doorverwijst naar de nieuwe.
Als je in Google Search console 404 fouten tegenkomt, ga je van deze fouten pas verlost zijn zodra deze 404 URL’s verwijzen naar de meest relevante URL. Dit kan een nieuwe (product)pagina, categorie of homepage zijn.
Redirection plugin in WordPress
Als je makkelijk pagina URL’s wil aanpassen en oude pagina’s naar nieuwe pagina’s willen laten verwijzen, dan is het gebruik van een plugin het snelst. Wij gebruiken Quick Redirects, hiermee wordt er automatisch een redirect gemaakt als je een URL aanpast.
Een 404 foutcode kan een negatief effect hebben op je bezoekersaantallen en reputatie
Het hebben van een error 404 is niet het einde van de wereld. Maar als dit vaak voorkomt of je hebt geen goede 404 pagina, dan kan dit toch een negatief effect hebben op je bezoekersaantallen en reputatie.
Als mensen graag iets willen lezen en zij vinden jouw pagina die vervolgens een 404 foutcode geeft, dan zijn ze snel geneigd om naar een andere website te zoeken. Het is dus verstandig om constant jouw 404 foutmeldingen in de gaten te houden.
Naast dat klanten sneller vertrekken van jouw website, komt jouw website ook meteen minder betrouwbaar over. Zeker voor mensen die minder verstand hebben van development. Zij zien alleen een error 404, dit werkt niet voordelig voor jouw reputatie en de betrouwbaarheid van je website.
Een 404 error leidt tot lagere SEO score
Er wordt vaak gezegd dat een error 404 negatieve gevolgen heeft voor jouw SEO score. Maar wat bedoelen ze daarmee? SEO staat voor Search Engine Optimization. Hiermee bedoelen ze het optimaliseren van jouw website of webpage voor een Search Engine (zoals Google).
Op deze manier ranked jouw website hoger in Google, waardoor je makkelijker gevonden wordt. Hoe hoger de SEO ranking van een website, hoe beter de positie van die website in de lijst met zoekresultaten.
Zoekmachines controleren jouw website op bepaalde eisen en komen zo tot die SEO ranking. Een website met zo min mogelijk 404 foutmeldingen is een van die eisen. Veel bedrijven houden de 404 issues in de gaten als onderdeel van hun online marketing strategie.
Als links op een website regelmatig tot 404 foutmeldingen leiden, is dat voor zoekmachines een teken dat de website niet goed wordt onderhouden. Deze website zal daardoor lager in de zoekresultaten worden getoond.
Als de 404 foutmeldingen te vaak voorkomen en niet worden opgelost, zal in het ergste geval jouw website helemaal buiten de ranking raken. Dit zorgt ervoor dat jouw online vindbaarheid nihil is, in principe heb je niks meer aan je website.
Control helpt jou met het optimaliseren van jouw website!
Het oplossen van een error 404 is dus van groot belang voor jouw website, SEO ranking, vindbaarheid, bouncepercentage en reputatie.
Wil jouw pagespeed score weten, laat dan je contactgegevens en website achter. Dan controleren wij hoe hoog deze is en wat wij eraan kunnen doen. Wil je graag hulp met het optimaliseren van jouw website en dus ook het oplossen van een error 404 neem dan contact met ons op!
Online groei
Get in control,versnel de groei van je business
Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?