Wellicht ben je de term ‘dofollow’ eens tegengekomen tijdens jouw zoekmachine optimalisatie activiteiten. Maar wat is het precies? De dofollow is een stuk code die je toevoegt aan een hyperlink om aan te geven dat zoekmachines de link mogen volgen.
De link geeft dan waarde (link juice) af en kan jouw PageRank beïnvloeden. In principe worden alle hyperlinks automatisch gevolgd en hoef je een dofollow link niet handmatig toe te voegen.
Het nofollow attribuut
De tegenhanger van de dofollow link is de nofollow. Zoals de naam al zegt, gebruik je deze indien je niet wil dat bepaalde links gecrawld worden. Deze instructie kan van pas komen indien je gebruik maakt van betaalde links of inlogpagina’s waarop webcrawlers toch niet kunnen inloggen.
Zo is er meer crawltijd voor andere pagina’s. Ook kan de nofollow voorkomen dat je onbedoeld waarde lekt naar onbetrouwbare websites die als link in een comment pagina geplaatst zijn.
Zowel de dofollow als de nofollow link kun je toevoegen via een robots.txt bestand. In dit tekstbestand staan instructies die een crawler of spider moet opvolgen.
Waardevolle attributen voor zoekmachine optimalisatie
Het toepassen van de dofollow en nofollow kan bijdragen aan jouw zoekmachine optimalisatie (SEO). Werk jij aan linkbuilding door zo veel mogelijk waardevolle links te vergaren? Dan kun je met de attributen grip houden op interne en externe links voor een natuurlijk uitziend linkprofiel.
De nofollow houdt ongewilde link juice naar irrelevante pagina’s buiten de deur en de dofollow zorgt juist voor de toevoer van waarde uit interne links of backlinks.
Online groei
Get in control,versnel de groei van je business
Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?