Pagerank

Pagerank

Google PageRank was een meetmethode van Google om te zien hoe sterk jouw website was op SEO gebied. Sinds 2016 is het niet meer mogelijk om je Google PageRank te zien. Het blijft echter wel een factor die meeweegt in de vindbaarheid van je website, alleen dan op de achtergrond.

Een aantal jaar geleden bevestigde John Mueller van Google dat de PageRank methode nog steeds intern binnen Google wordt gebruikt, samen met vele andere factoren:

Bevestiging van John Mueller dat PageRank nog steeds een factor is binnen Google.

De oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, ontwikkelden de pagerank om de populariteit en waarde van een website uit te drukken in een getal. De Google pagerank wordt vastgesteld op basis van in- en uitkomende hyperlinks. Linken veel andere websites naar die van jou?

Dan kan dit het belang van jouw website verbeteren. De kwaliteit en populariteit van de websites speelt hierbij een belangrijkere rol dan het aantal websites. De pagerank is één van de factoren die van invloed is op de positie van websites of pagina’s binnen de zoekresultaten.

Page rank meten

Hoe kon je achterhalen wat de pagerank van jouw website was? De pagerank-checker was een tool waar je de URL van jouw website intypte en vervolgens jouw ranking zag. De google pagerank test toonde een score tussen de 1 en de 10. Wanneer jouw website een 3 scoorde, was je wellicht teleurgesteld.

Dit was echter niet nodig, het gemiddelde ligt namelijk tussen de 2 en de 4! Zelfs Google.nl scoorde ‘slechts’ een 7. Indien jouw website net nieuw was of een Google penalty had ontvangen, kon de status ‘unranked’ zich voordoen.

Anno 2024 kan je deze tool niet meer gebruiken en is je Google PageRank nergens te achterhalen. Er zijn echter andere statistieken die je helpen om in te schatten hoe sterk je domein is.

De bekendste statistiek is ”domein autoriteit”, deze statistiek toont aan hoe sterk je domein is, gebaseerd op backlinks vanuit andere websites.

Deze score (tussen 0-100) is niet door Google zelf ontworpen, maar wordt tegenwoordig in alle SEO tools gebruikt om de kracht van een domein aan te geven.

Hoe kun je jouw pagerank verhogen?

Omdat jouw ranking sterk verbonden is met links, kun je jouw pagerank verbeteren door links te vergaren op andere websites. Maak jouw website zo aantrekkelijk dat andere websites naar jou willen linken. Relevante en unieke content zijn hiervoor een echte must.

Sla niet door in het vergaren van links door links te kopen of te ruilen. Deze vorm van black hat SEO wordt niet getolereerd! Indien Google dit trucje ontdekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw positie in de zoekresultaten. Sinds de Penguin update in 2012 is Google actief bezig om misbruik van linkbuilding aan te pakken.

Een andere en steeds belangrijke manier is het kwalitatief verbeteren van je pagina, zowel op content niveau als op technisch niveau. Wil je hier meer over weten? Kijk dan naar onze pagina over on-page optimalisatie.

Hoe meer tijd je aan het optimaliseren van je pagina werkt, hoe hoger de kans dat je op den duur een hogere pagerank gaat zien in de zoekresultaten.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?