Je hebt keuze tussen twee verschillende zoekresultaten: een standaard zoekresultaat van een pastarecept én een resultaat waarbij je direct de bereidingstijd en een afbeelding van de heerlijke pasta ziet, via een zogenaamde rich snippet.
Zeer waarschijnlijk heeft de pagina met de aantrekkelijke rich snippet jouw voorkeur. Rich snippets zijn gemarkeerde elementen op je website die jouw zoekresultaat verrijkt met aanvullende, gestructureerde gegevens over je webpagina.
De rich snippets worden door zoekmachines als Google toegevoegd indien deze gemarkeerd zijn.
Wat voor extra’s worden weergeven, is afhankelijk van de inhoud op jouw pagina. Verkoop je een fysiek product? Dan kunnen aspecten zoals de prijs, voorraadstatus en reviews als aanvulling worden toegevoegd.
Hoe kun je rich snippets toevoegen?
De elementen zoals producten, recepten, personen of recensies die als rich snippet toegevoegd kunnen worden, moet je eerst zelf markeren. Dit kan in de Google Search Console. Voor WordPress websites kun je de plug-in: ‘All In One Schema.org Rich Snippets’ downloaden.
Benieuwd naar het eindresultaat of zien of alles naar behoren werkt? Gebruik dan de rich snippets testing tool van Google. Het duurt altijd even (wellicht zelfs maanden) voordat Google de rich snippet ontdekt en toepast. Geen reden tot paniek dus, wanneer de gestructureerde gegevens niet direct zichtbaar zijn.
Rich snippets en de invloed op SEO
Een leuk extraatje zo een rich snippet, maar wat doet het voor jouw zoekmachine optimalisatie? Gemarkeerde elementen hebben een indirecte invloed op de positie van jouw pagina in de zoekresultaten.
De extra stukjes informatie kunnen namelijk zorgen dat bezoekers eerder zijn geneigd om op jouw pagina te klikken. Het doorklikratio (CTR) verbetert, welke zoekmachines wél meenemen in het bepalen van de ranking. Verrijkte zoekresultaten leveren tot wel 30% meer clicks op.
Rich snippets, een kleine moeite met groots resultaat!
Online groei
Get in control,versnel de groei van je business
Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?