Duplicate content

Wanneer (bijna) precies dezelfde content te bereiken is op verschillende URL’s, is er sprake van duplicate content. Deze dubbele inhoud kan voorkomen op enkel jouw eigen website, maar ook op andere domeinen. Indien je een webshop hebt met productomschrijvingen, kunnen deze bijvoorbeeld één op één worden overgenomen door andere websites waardoor identieke pagina’s ontstaan. Om te zien of jouw pagina’s identiek zijn, kijken zoekmachines alleen naar de tekst. Pagina’s met precies dezelfde lay-out of afbeeldingen gelden niet als duplicate content.

Duplicate content niet SEO vriendelijk

Een pagina vol zoekresultaten die allemaal naar precies dezelfde webpagina leiden, is niet erg praktisch of relevant. Het manipuleren van de zoekresultaten met dubbele inhoud valt daarom onder black hat seo. Om de zoekmachine gebruiksvriendelijk te houden, vertoont Google slechts één van de duplicate content pagina’s. Het kan gebeuren dat Google een pagina prefereert terwijl jij liever de andere pagina had teruggezien in de zoekresultaten. Alleen in zeer extreme gevallen wordt een Google penalty uitgedeeld. Dit kan de positie van jouw website verslechteren of je site wordt uit de zoekindex verwijderd. Al met al zijn identieke pagina´s niet erg bevorderend voor jouw zoekmachine optimalisatie.

Hoe voorkom je dubbele inhoud?

De meest voor de hand liggende tip om duplicate content te voorkomen is natuurlijk door unieke teksten te schrijven. Al ben je nog zo creatief, soms zijn bijna identieke pagina’s niet te voorkomen. Bijvoorbeeld als je een webshop hebt en één product onder meerdere categorieën valt waardoor dezelfde pagina diverse URL’s krijgt. In dat geval kun je de canonical tag toepassen die er voor zorgt dat één van de pagina’s met duplicate content niet geïndexeerd wordt. Wil je weten of jouw website wellicht dubbele inhoud bevat? Gebruik hiervoor dan een duplicate content checker die je even kunt ´Googlen´.