Canonical tag

Vooral webshops hebben te maken met zogeheten duplicate content. Dit houdt in dat er (bijna) identieke inhoud op meerdere webpagina’s staat. Met de canonical tag kun je zoekmachines duidelijk maken wat de de originele variant van de dubbele pagina is. De pagina met de canonical url wordt dan niet geïndexeerd en is niet terug te vinden in de zoekresultaten van zoekmachines. Het canonical link element wordt in de sectie van de HTML code geplaatst als rel=´canonical´. Maak je gebruik van een WordPress CMS, dan kun je een SEO plug-in downloaden.

De canonical tag is goed voor SEO

Wat is er mis met het hebben van duplicate content? Dubbele inhoud die via diverse URL’s te bereiken is, wordt door zoekmachines niet als waardevol beschouwd. Deze pagina’s worden dan ook niet allemaal in de zoekresultaten getoond. Google kiest automatisch één pagina die weergeven wordt. Zoekmachines kennen minder waarde toe aan de dubbele pagina’s wat jouw PageRank niet ten goede komt. Al met al zijn identieke pagina´s niet bevorderlijk voor jouw zoekmachine optimalisatie en brengt de canonical tag hierin een uitkomst. Wil je weten of jouw website dubbele inhoud bevat? Gebruik dan een duplicate content checker die je online kunt vinden.

Tips voor een beter vindbare website

Met de canonical tag ben je eerlijk over je identieke inhoud, maar het beste is natuurlijk om duplicate content te voorkomen als je hiertoe de mogelijkheid hebt. Dit doe je door originele teksten te schrijven en jouw pagina’s een unieke paginatitel en meta description mee te geven. On page kun je een heleboel optimaliseren om jouw website beter vindbaar te maken. Zo kan het toevoegen van alt tags in afbeeldingen en header tags jou helpen hoger in Google te komen.