Zoekwoorden

Om een bedrijf te vinden die levert wat je zoekt, kijk je allang niet meer in de Gouden Gids. Even ‘Googlen’ is een veelgebruikte manier om producten of diensten te vinden. Goed zichtbaar zijn in een dergelijke zoekmachine is daarom belangrijk. Eén factor die de positie van jouw website in de zoekresultaten bepaalt, zijn zoekwoorden. Zoekwoorden (keywords) zijn de woorden die je intypt wanneer je iets wilt vinden in een zoekmachine. Een belangrijke key factor dus binnen zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maar hoe bepaal je deze keywords?

Relevante zoekwoorden vinden

Hoe meer de zoekwoorden in jouw webteksten overeenkomen met de zoekopdracht, des te groter de kans is dat jouw pagina als resultaat zichtbaar is. Gebruik keywords om een brede doelgroep aan te spreken (short tail) én specifiekere termen. Deze long tail keywords spelen in op de gevorderde aankoopfase van bezoekers en zijn dus ideaal om jouw conversie te verhogen. Diverse tools zoals de Zoekwoordplanner van Google helpen jou om relevante keywords te vinden. Je kunt hierin een woord typen en bekijken wat hiervan het zoekvolume en het concurrentieniveau is. Ook worden suggesties voor vergelijkbare zoekwoorden door Google getoond.

Zoekmachine adverteren

Niet alleen bij het optimaliseren van organische zoekresultaten zijn keywords van belang. Ook wanneer je gebruik maakt van zoekmachine adverteren (SEA) kunnen zoekwoorden de positie van jouw Adwords advertentie bepalen. Door zogeheten zoektypen toe te passen, heb je nog meer controle over welke zoekopdrachten jouw advertentie activeren. Hierbij kun je denken aan exacte zoekwoorden, maar ook uitsluitingswoorden waardoor jouw advertentie niet in beeld komt. Al met al is slim omgaan met keywords een krachtig middel om een prominente plek in zoekmachines te veroveren.