Sitelinks

Sitelinks zijn de extra, interne links die worden weergegeven onder een zoekresultaat. Het is eigenlijk een soort van submenu die bezoekers doorstuurt naar andere pagina’s binnen een website. Zo zie je bij kleding webshops vaak ‘herenkleding’, ‘broeken’ of ‘sale’ als sitelink. Een groot voordeel van de extra links is dat jouw website extra opvalt en vaak meer kliks oplevert dan een standaard zoekresultaat. Door de ruimte die de sitelinkextensies innemen, is er minder ruimte voor concurrentie. Ook voor bezoekers zijn sitelinks handig omdat zij direct kunnen klikken op een pagina die zij relevant vinden.

Hoe kun je sitelinks instellen?

Hoe jouw sitelinks er uit komen te zien en of deze worden weergegeven, kun je niet zelf bepalen. Het zijn de zoekmachines die aan de hand van diverse factoren bepalen of jouw hoofdpagina én de sub-pagina’s relevant zijn voor de zoekopdracht. Sitelink-URL’s zijn ook alleen zichtbaar indien jouw pagina bovenaan de zoekresultaten staat. Een voorwaarde is dus geringe concurrentie op de zoekterm of een toppositie door veel autoriteit. Vaak zie je dan ook sitelinks verschijnen wanneer je een bedrijfsnaam intypt. Hier is immers weinig tot geen concurrentie op!

Ondanks dat je weinig invloed hebt op jouw sitelinkextensies, kun je in Google Seach Console wel controle uitoefenen door sitelink-URL’s te verlagen. Deze mogelijkheid komt van pas indien je een sitelink onjuist of irrelevant vindt. Zoekmachines proberen hier dan rekening mee te houden.

Sitelinks in jouw Adwords campagne

Wanneer je gebruik maakt van zoekmachine adverteren, kun je ook jouw advertenties voorzien van sitelinks. Adwords biedt de mogelijkheid om deze advertentie-extensie in te zetten op campagne- en advertentiegroepniveau. Aan sitelinks zijn geen extra kosten per klik verbonden. Je betaalt dus evenveel als voor een reguliere advertentie.