Mirror site

Er staat een lange rij bij de kassa van de supermarkt. Op dat moment gaat er gelukkig een andere kassa open en ben je bijna aan de beurt om af te rekenen. Met slechts één kassa zou het een erg drukke boel worden en de sfeer omslaan.

Met websites wordt ongeveer hetzelfde gedaan. Trekt een web- of FTP-server veel verkeer en ligt overbelasting op de loer, dan worden bezoekers doorgeleid naar een kopie van de website. Dit wordt ook wel een mirror site genoemd.

Zijn mirror sites nadelig voor mijn SEO?

Ondanks dat een mirror site bedoeld is om het gebruiksgemak te verhogen, kunnen zoekmachines zoals Google hier problemen in zien. Door het plaatsen van een exacte kopie van jouw website, ontstaat namelijk duplicate content.

Op meerdere websites staat immers precies dezelfde inhoud. Dit kan worden gezien als spam, wat nadelig is voor je zoekmachine optimalisatie. Hoe blijf je wel SEO-proof? Door een canonical tag toe te voegen aan jouw mirror site weet Google dat deze een kopie is van jouw website.

Zo voorkom je nare consequenties. Indien je een live- en testversie van jouw website hebt, is dit niet van toepassing. De testversie wordt namelijk niet meegeteld.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?