Microformats

Microformats zijn een aanvulling op HTML-codes die aangeven waar een stuk tekst over gaat. Enkele voorbeelden zijn een code voor contactgegevens en recensies. Een microformat wordt met name gebruikt om zoekmachines de betekenis van de content te laten begrijpen.

Het voordeel hiervan is dat Google diverse microformats ondersteunt en hier zogeheten rich snippets van maakt. Dit zijn extra stukjes informatie zoals productbeoordelingen die getoond worden bij een zoekresultaat.

Denk maar eens aan de afbeelding en de bereidingstijd van een pastarecept die direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Ook in WordPress zijn microformats toe te passen.

Microdata

Een variatie op een microformat is microdata, welke onderdeel is van HTML5. Ook hier worden speciale stukjes code toegevoegd om aan te geven waar de content over gaat. Informatie zoals recensies, evenementen en personen kunnen als microdata gemarkeerd worden.

Vervolgens kunnen deze als rich snippets worden toegevoegd. Rich snippets zijn niet direct zichtbaar na het toevoegen van een microformat of microdata. Het duurt meestal een tijdje voordat Google dit detecteert.

Microformats en SEO

De rich snippets geven in één oogopslag informatie weer die de aandacht van een bezoeker trekt. Het doorklikpercentage (CTR) wordt hierdoor hoger wat een positief effect heeft op het aantal website bezoeken én jouw ranking.

Het toevoegen van microformats is dus een goede optie binnen zoekmachine optimalisatie.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?