Microdata

Sterren en afbeeldingen die in een zoekresultaat van Google weergeven. Zijn deze opvallende features ook voor jouw website beschikbaar? Jazeker, met microformats markeer je speciale elementen en vertel je zoekmachines dat deze als een verrijkt zoekresultaat kan worden weergeven. Zoekmachines als Google ondersteunen naast microdata ook microformat en RDFa als standaarden voor het toevoegen van speciale markeringen. De rijk vormgegeven previews in de zoekresultaten worden ook wel rich snippets genoemd. Wat kun je precies als rich snippet toevoegen en wat zijn de voordelen?

Rich snippets

Er zijn bepaalde gegevens die als rich snippets toegevoegd kunnen worden. Met microdata kun je informatie markeren zoals de bereidingstijd van een recept, personen, een adres of de prijs van een product. Ook reviews zijn te markeren als rich snippet en worden dan als sterren weergeven in een zoekresultaat. Een overzicht van de belangrijkste microdata kun je vinden op de website schema.org. Houd in gedachten dat Google altijd afweegt of het weergeven van rich snippets waardevol is of niet. Om deze reden zijn ze niet altijd zichtbaar!

Microdata bevordert zoekmachine optimalisatie

Waarom zou je microdata toevoegen? De bezoeker kan relevante informatie direct al in het zoekresultaat zien, zonder eerst op de pagina te klikken. De rich snippets zijn dus vooral een meerwaarde voor de gebruiker van de zoekmachine. Daarnaast laten de visueel aantrekkelijke zoekresultaten jouw pagina opvallen wat het aantal klikken flink kan verhogen. Dit levert jou weer meer relevante website bezoekers op én een hogere positie in Google. Het toevoegen van microdata is dus de moeite waard als onderdeel van jouw zoekmachine optimalisatie.