Keyword stuffing

Keyword stuffing

keyword stuffing is het volproppen van pagina’s met te veel (irrelevante) zoekwoorden. Dit is slecht voor je organische vindbaarheid in de zoekmachines.

Het verwerken van zoekwoorden (bijvoorbeeld ‘bloemboeketten’ of ‘vakantiehuizen’) in jouw webpagina’s, is handig voor de bezoekers én zoekmachines.

De bezoeker snapt waar jouw website over gaat en zoekmachines kunnen jou als zoekresultaat weergeven indien deze relevant is.

Pagina’s volproppen met te veel of irrelevante keywords is echter niet toegestaan. Jouw website wordt er namelijk niet gebruiksvriendelijker van en zoekmachines als Google waarderen het overschot aan zoekwoorden ook niet.

Deze ongeoorloofde SEO-methode wordt ook wel keyword stuffing genoemd.

De maatregelen van Google tegen keyword stuffing

Keywords gebruiken mag dus, maar wel met mate. Veel herhalingen achter elkaar of lijsten met irrelevante zoekwoorden zijn uit den boze.

Ook verborgen keywords in dezelfde kleur als de achtergrond zijn een vorm van keyword stuffing.

Google is in staat om pagina’s met onnatuurlijk veel of irrelevante zoekwoorden op te sporen en te straffen. Het overmatig gebruik van keywords wordt namelijk gezien als black hat SEO.

Door je schuldig te maken aan keyword stuffing loop je het risico op een Google penalty die jou een lagere ranking of zelfs een ban kunnen opleveren.

Hoe controleer of kies ik zoekwoorden?

Wanneer de leesbaarheid goed is, zal jouw tekst over het algemeen niet te veel zoekwoorden bevatten. Voor extra zekerheid kun je een keyword stuffing checker op internet gebruiken. Handig als je wilt weten of een specifiek zoekwoord niet te vaak voorkomt (zie ook: keyword density).

Wat is een goede keyword density?

Keyword density toont aan hoevaak je keyword voorkomt in je tekst. Er is geen specifiek aantal zoekwoorden die je moet hanteren in je content. Volgens Google is de density ook geen factor in de rankings. Houd de focus op de kwaliteit van je content en voeg niet geforceerd zoekwoorden toe!

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

Welke keywords voor jou relevant zijn, kun je zien met de zoekwoordplanner in Google Adwords. Deze gratis keyword tool geeft o.a. zoekwoord ideeën en het zoekvolume weer.

Er zijn meerdere tools die inzicht kunnen geven in welke zoekwoorden interessant zijn en hoevaak je ze moet toevoegen. Het zoeken van de juiste zoekwoorden noemen we een zoekwoordanalyse.

Op deze manier kan je zelf gecontroleerd zoekwoorden toevoegen en voorkomen dat Google je straft voor keyword stuffing.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?