Keyword density

Wanneer je het trefwoord waar je op gevonden wilt worden maar vaak genoeg in een tekst verwerkt, kom jouw pagina vast hoog in de zoekresultaten. Tegenwoordig hebben zoekmachines deze keyword stuffing methode echter door en scoor je zelfs lager wanneer je te vaak hetzelfde keyword gebruikt.

Een goede balans van de keyword density is daarom van belang. De keyword density geeft in procenten weer hoe vaak een focus trefwoord op een pagina voorkomt. Het wordt daarom ook wel de zoekwoord dichtheid genoemd.

Hoe zoekmachines met keywords omgaan

Jouw focus trefwoord niet vaak laten voorkomen in een tekst is bijna onmogelijk. Gebruik je dit keyword zelden, dan kan het voor de zoekmachines én de lezer lijken alsof dit niet het hoofdonderwerp van de pagina is.

Naast de zoekwoord dichtheid kijken zoekmachines ook naar de plek van het keyword. Staat deze alleen ergens in de laatste alinea of wordt het focus trefwoord genoemd in de eerste alinea én de kop? Hoe prominenter de plek is, hoe beter dit is voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Daarnaast is het ook voor de lezer prettig. Het focus trefwoord vormt immers het herkenningspunt!

Jouw keyword density meten en verbeteren

Er zijn diverse tools op internet te vinden waarmee je de zoekwoord dichtheid van jouw teksten kunt bekijken. Geeft de keyword density checker een score van ongeveer 3% of minder aan, dan zit je meestal wel goed.

Indien je een WordPress website hebt en een SEO plug-in hebt gedownload, wordt ook hier de keyword density weergegeven. WordPress raadt een maximale zoekwoord dichtheid aan van 2,5%. Keywords in metatags zoals de titel omschrijving worden vaak niet meegerekend.

Lees jouw teksten altijd nauwkeurig na om te zien of deze ook goed leesbaar zijn in plaats van blind te vertrouwen op deze percentages. Heb je te vaak jouw focus keyword gebruikt? Vervang deze dan door synoniemen of gebruik een hulpprogramma voor zoekwoorden zoals de zoekwoordplanner van Google ter inspiratie.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?