Google panda

Google panda

De Google panda update, ook wel bekend als de farmer update, werd in 2011 geïntroduceerd om websites van slechte kwaliteit, die toch goed scoren in de zoekresultaten, af te remmen. De bamboe etende reuzenpanda is waarschijnlijk niet Google’s lievelingsdier, maar verwijst naar de naam van het brein achter de technologie. De Google panda is een filter dat websites of pagina’s van lage kwaliteit opspoort en deze lager rankt. Ondanks deze straf wordt dit niet beschouwd als een zogeheten Google penalty.

De toppositie van Google

Google blijft zichzelf verbeteren om de grootste zoekmachine ter wereld te blijven. Met de panda update als aanvulling op het bestaande algoritme van Google en het aanpakken van ongeoorloofde black hat SEO technieken, blijft de kwaliteit van de zoekmachine hoog. De goede en relevante zoekresultaten zorgen er voor dat mensen Google blijven gebruiken. Naast de panda is ook de penguin update een bekende maatregel van Google. Voorlopig zullen we dus nog wel even iets ‘Googlen’ wanneer we online informatie willen zoeken.

Panda proof

Een lage kwaliteit van jouw gehele website of bepaalde pagina’s werkt niet bevorderend voor jouw positie in de zoekresultaten. Maar wat vindt Google nu precies goed of slecht? Pagina’s of websites met irrelevante of duplicate content worden als niet kwalitatief gezien. Ook complete content farms zijn niet Panda proof. Deze content farms vind je vaak op websites die veel gelijkenis vertonen en staan vol met zoekwoorden en dubbele inhoud. Hoe maak je jouw website panda proof en verover je een prominente plek in de zoekresultaten?