Google algoritme

Wanneer je een zoekopdracht intypt in de zoekmachine van Google, komen er duizenden resultaten tevoorschijn. Hoe wordt eigenlijk bepaald welke resultaten op de eerste pagina mogen staan? Met het Google algoritme, een soort complexe en wiskundige formule, wordt de ranking van pagina’s in de zoekresultaten bepaalt. Hoe deze precies in elkaar zit, houdt Google geheim. Hier zou anders misbruik van gemaakt worden waardoor irrelevante pagina’s ineens bovenaan staan. Dit zou de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komen.

Om het algoritme up-to-date te houden en de grootste zoekmachine te blijven, wordt het bestaande algoritme regelmatig verbeterd. Enkele bekende updates zijn de Google Panda en de Google Penguin.

PageRank als belangrijk algoritme

De exacte werking van het algoritme is dus onduidelijk. Wel zijn enkele bepalende factoren met betrekking tot de ranking bekend, die jou helpen bij zoekmachine optimalisatie. Een belangrijk aspect is de Google PageRank. Dit is een score tussen de 1 en de 10 op basis van in- en uitkomende links. Hoe meer andere websites naar die van jou linken, hoe hoger jouw PageRank wordt. Een dergelijke backlink is vooral waardevol wanneer deze van een autoritaire en gerelateerde website komt. Het idee hierachter is dat de aanbeveling (de link) van andere websites een goed bewijsstuk is voor de relevantie en waarde van jouw website. Weten wat jouw PageRank is? Op internet kun je een PageRank checker vinden die jouw score en verworven pagina of domein autoriteit weergeeft.

Online groei

Get in control,versnel de groei van je business

Klaar voor meer bezoekers en conversies? Of wil je een nieuw project lanceren en benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?