Google Ads

Online marketing kent vele mogelijkheden. Van een gelikte beeldadvertentie op een modewebsite tot een tekstadvertentie in de resultaten van zoekmachines. Met Ads blijf je online niet onopgemerkt.

Wat is Ads?
Adwords is het programma om te adverteren in de zoekresultaten en het Display Netwerk van Google. In de zoekresultaten worden advertenties op een prominente plek weergegeven en zijn deze herkenbaar als advertentie, maar wijken ze bijna niet af van de normale zoekresultaten. Het Display Netwerk omvat veel diverse websites van Google, zoals Youtube, waar jouw advertentie geplaatst kan worden. Deze advertentie kan een bestaan uit tekst, beeld of een video (display adverteren). Adwords gaat verder waar een offline advertentie stopt.

Gericht adverteren en direct resultaat

Door een prominente plek in de zoekresultaten van Google is de kans op meer websitebezoekers groter en dus ook de kans op meer conversie. Omdat de zichtbaarheid van de advertentie afhangt van de relevantie van de zoekopdracht, wordt de advertentie alleen getoond aan echte potentiële klanten. Dit geldt ook voor adverteren in het Display Netwerk. Verkoop je bijvoorbeeld tuingereedschap? Dan zal jouw advertentie niet op een modewebsite geplaatst worden en bereik je enkel relevante bezoekers. Zo verhoog je jouw rendement.

Daarnaast is de advertentie direct zichtbaar waardoor je niet maanden hoeft te wachten op resultaat, zoals bij SEO wel het geval is. Of de advertenties rendabel zijn, is te zien in het gratis softwareprogramma Google Analytics. Hierdoor kun je direct bijspringen waar nodig om nog meer resultaat te behalen.

Bepaal je eigen budget

Bij Adwords heb je de mogelijkheid om te kiezen op welke manier je betaalt. Zo heb je keuze uit het betalen per klik, weergave of per conversie. De kosten hiervan kun je zelf instellen door een bod te doen via het veilingsysteem. Op deze manier wordt bepaald op welke positie jouw advertentie komt. Daarnaast biedt Adwords mogelijkheden tot automatische biedopties. Heb je als kleine ondernemer dan nog wel kans tegen grote bedrijven met enorme budgetten? Naast de prijs spelen ook andere factoren zoals de relevantie, populariteit en kwaliteitsscore een rol in de plaatsing van de advertentie. De hoogste bieder verwerft dus niet altijd de beste positie.

Adverteren in de zoekmachine Bing werkt ongeveer hetzelfde. Bing ads kunnen een interessante toevoeging zijn omdat hier de concurrentie een stuk lager ligt dan bij Google.