Contentstrategie

Een video op Facebook, een speciale actie via Twitter en als je tijd over hebt een blog over de nieuwste trends in jouw vakgebied. Je stopt moeite in het leveren van relevante en unieke content, maar werkt het ook? Met een contentstrategie zet je jouw social media en andere online activiteiten een stuk doordachter in. Hierin beschrijf je strategische keuzes die nodig zijn voor het uitvoeren van content marketing. Zonder strategie heb je geen goed beeld waar je precies heen wilt met je marketing activiteiten. Je schiet eigenlijk in het wild rond met content in de hoop dat dit ´iets´ oplevert. Daarnaast kun je met een contentstrategie zien of jij je doelen hebt behaald of niet.

Onderdelen van jouw strategie

Welke aspecten zijn onmisbaar in een contentstrategie? Jouw doelstelling vormt het uitgangspunt. Deze moet je dus helder voor ogen hebben en omschrijven in jouw contentstrategie. Als tweede moet je weten naar wie je communiceert. Hoe ziet jouw doelgroep eruit en wat houdt hen bezig? Je content wordt door niemand gelezen als deze niet aansluit op hun interesses. Ook beschrijf je in de strategie welke middelen je wilt inzetten en via welke kanalen dit gebeurt. Kijk naar hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en welke jouw doelen kunnen realiseren. In een contentstrategie doe je er verstandig aan om ook details op te nemen over de schrijfstijl van de content. Hoe spreek je de lezer aan en welke kernwaarden moeten naar voren komen?

Waarom bedrijven content marketing toepassen

Je weet nu ongeveer wat een contentstrategie inhoudt en waarom een solide strategie nodig is. Maar wat is er mis met ‘gewone’ marketing zoals adverteren en e-mails met aanbiedingen? Content marketing is hot omdat het delen van interessante verhalen of tips op langer termijn mensen aan jouw bedrijf binden. Is een potentiële klant eenmaal fan van jouw content, dan is de stap naar een aankoop een stuk kleiner. Uiteindelijk kan content marketing dus conversie opleveren en werkt deze aanpak vaak beter dan alleen verkooppraatjes.