Canonical url

De canonical tag kan worden toegevoegd aan een pagina om aan te geven dat de URL gelijk is aan een andere URL. Hierdoor weten zoekmachines dat bepaalde pagina’s gelijk zijn aan elkaar en deze niet allebei geïndexeerd hoeven te worden. De pagina met de canonical url wordt dan wél geïndexeerd. Canonical link elementen voorkomen dat identieke content als ongeoorloofde duplicate content wordt gezien. Soms kan dubbele inhoud zich voordoen wanneer je een webshop hebt waarbij dezelfde content op diverse manieren bereikt kan worden. Er zijn dan verschillende URL’s voor dezelfde pagina.

Duplicate content: een killer voor je PageRank

Duplicate content zijn pagina’s die sterk identiek zijn. De inhoud staat als het ware dubbel op jouw website. Het hebben van duplicate content strookt niet met de richtlijnen van zoekmachines. Met dubbele content heb je namelijk kans dat jouw pagina’s de halve zoekindex in beslag nemen. Dit maakt de zoekmachine minder gebruiksvriendelijk. Duplicate content inzetten ten behoeve van zoekmachine optimalisatie is om deze reden een vorm van black hat SEO. Ongeoorloofde trucjes worden bestraft met een lagere ranking. Heb je het heel erg bont gemaakt, dan loop je kans op een ban.

Veelgemaakte fouten

Bij het toekennen van een canonical url worden wel eens foutjes gemaakt die nare gevolgen kunnen hebben. Een goede concentratie en scherpe ogen zijn dus zeker niet onhandig. Zorg dat een pagina slechts één canonical bevat. Heb je er meerdere, dan worden ze allemaal genegeerd. Je kunt de tag toevoegen in de sectie van de HTML code of de Yoast SEO plugin downloaden voor WordPress. Indien de canonical link op de verkeerde plek wordt gezet, verliest de tag haar functie.