Bounce percentage

Via een advertentie in de zoekresultaten kom je op een pagina over tuinmeubels. Je bent echter op zoek naar iets specifieks en ook lijkt de website niet erg betrouwbaar. Met één muisklik hop je weer terug naar de zoekresultaten op zoek naar een relevantere website. Het aantal bezoekers in procenten dat een website bezoekt, maar direct weer verlaat, wordt ook wel het bouncepercentage genoemd. Hoe hoger dit percentage, hoe meer mensen slechts één pagina op jouw website bezoeken. Verwar het bouncepercentage niet met het uitstappercentage. Deze heeft betrekking op de laatste pagina in een sessie. De klant heeft bij een uitstappercentage dus meerdere pagina’s van je website bekeken. De gemiddelde bounce rate ligt tussen de 40% – 60%. Lees hieronder hoe je jouw bouncepercentage verlaagt.

Jouw bouncepercentage verlagen

De reden om niet door te klikken naar een andere pagina op jouw website, kan diverse oorzaken hebben. Is het navigeren op een website lastig of komt de landingspagina niet overeen met je verwachting? Grote kans dat je geneigd bent om weg te klikken. Gebruiksvriendelijke pagina’s met een duidelijke call-to-action en doorklikmogelijkheden zullen de kans hierop verkleinen. De bounce rate is te bekijken in het programma Google Analytics.

Minder wegklikkers, meer conversie

Over het algemeen levert het geen conversie op als bezoekers direct wegklikken. Je loopt immers potentiële klanten mis! Een hoog bouncepercentage hoeft echter niet altijd slecht te zijn. Bijvoorbeeld als jouw website uit één pagina bestaat of wanneer een landingspagina de benodigde informatie biedt. Een goede contactpagina genereert namelijk geen doorklikken.