Above the fold

De opgevouwen krant ligt met de bovenste helft naar voren in de schappen. Je hoeft de krant niet eens te kopen of open te slaan om de kleurrijke advertentie op de voorpagina te zien. Deze gewilde advertentieplek wordt above the fold (boven de vouw) genoemd. Ook nu er veel online geadverteerd wordt, blijft de term van toepassing. Above the fold slaat hier op het gedeelte dat zichtbaar is zonder te scrollen. In tegenstelling tot een krant, zijn de formaten van beeldschermen erg verschillend. Een precieze above the fold lijn is er daarom niet. Door de hogere attentiewaarde hangt er aan een above the fold advertentie een duurder prijskaartje.

Een goede binnenkomer

Het above the fold principe wordt vaak gebruikt bij offline en online adverteren, maar ook bij tekstschrijven wordt dit in het achterhoofd gehouden. Denk maar eens aan nieuwsberichten waar alle belangrijke informatie als eerst wordt verteld. Ook op jouw website heb je wellicht veel aandacht besteed aan de inhoud boven de vouw. Om een eerste goede indruk te maken en te voorkomen dat bezoekers snel wegklikken. Maar is het eigenlijk wel zo verstandig alle informatie meteen weg te geven?

Voorkom informatie overload boven de fold

Een bezoeker moet op jouw website direct het gevoel hebben goed te zitten. Wanneer je niet snel ziet waar je naar op zoek bent of argwaan krijgt, surf je door naar een andere website. Vertrouwen, herkenning en het gebruiksgemak zijn aspecten die daarom goed passen boven de vouw. Het stuk boven de fold moet geen overload aan informatie worden. Bedenk daarom goed wat een pagina als doel heeft en welke informatie wellicht tot zijn recht komen below the fold. Soms kan een sterke call-to-action namelijk meer conversie opleveren onder de vouw.